Kommenteeri

Rävala puiestee läbimurde asemel tramm Liivalaia tänavale

Valmistudes kohtumiseks Rävala pst ja Süda-Tatari kogukonna esindajatega, süvenesin veel kord Rävala puiestee läbimurde küsimusse. Tuleb tunnistada, et Rävala puiestee läbimurde plaan mulle üldse ei meeldi, kuigi üldiselt olen ma väga uute trammi- ja rongiliinide poolt. Kui eesmärk on ühendada trammiliiniga Tartu mnt ja Pärnu mnt, siis miks ei kaaluta pigem trammiliini Liivalaia tänavale? 

Miks ma olen Rävala läbimurde osas skeptiline? 

1. Olen mures Rävala puiestee keskosale jääva pargi- ja roheala pärast

Raske ette kujutada, kuidas Rävala puiesteele saab juurde ehitada trammiliini ilma, et pargi- ja roheala kaotatakse või oluliselt muudetakse/kahjustatakse.

Pigem peab hetkel eraldiseisvate saartega pargialad omavahel jalakäijate ja jalutajate jaoks ühendada ning luua korralikud tingimused jalgrattaga sõitmiseks. 

Hetkel ei ole näiteks üldse mingit võimalust Islandi väljakul otse välisministeeriumi ees olevale "saarele" seaduslikult minna - peab vales kohas teed ületama, sest ei välisministeeriumi ega Solarise poolt ei vii selleni mitte ühtegi ülekäigurada. Kuidas küll need unustati :) 

Lisan siia juurde mõned ilusad suvised Rävala puiestee vaated. Mis neist puudest ja kenadest hekkidest ja haljasaladest saab kui Rävalasse tuleb tramm? 



2. Teine mure - rikutakse ära tore Tatari asum, mis jääb Rävala puiestee ja Pärnu mnt vahele

Tatari asum on tore pisut vaiksem südalinna asum, mis jääb lärmakate Liivalaia ja Pärnu mnt vahele. Siiamaani pole eriti aru saada, mida täpselt linn tahab läbi asumi ehitama hakata. Kas ainult trammiteed või ka autoteed. Igal juhul muudab see asumi elu olulisel määral ja minu meelest täitsa tarbetult. 

Läbimurde teemat uurinud Postimehe ajakirjanik Uwe Gnadenteich kirjutas selle kohta hästi: "Teine vastuseta küsimus on: miks? Kellele seda läbimurret vaja on? Sellelegi ei anna ükski ametnik vastust. Tallinna suuremate tee-ehituste ajalugu vaadates tekib aga kahtlus, et iga tee-ehitus on vaid ettevalmistus järgmisele tee-ehitusele."

Loe lähemalt Postimehest: Linn surub ajaloolisse asumisse trammiteed

Ma ise olen Tallinna teedehituse rahastamise sürreaalsusest kirjutanud pikemalt Eesti Päevalehes.

Lühidalt: Kallid uued läbimurded ja mitmetasandilised ristmikud nõuavad väga palju raha eelarvest. Kas enne ülikuluka läbimurde tegemist ei võiks ka Tatari asumi tänased olemasolevad tänavad ja kõnniteed korda teha? Veerenni tänava Liivalaia poolne ots on vist 

Olen seisukohal, et kallite megaprojektide asemel, mis ainult soodustavad linna autostumist tuleb igal juhul eelistada inimeste kodutänavate korda tegemist ja ümber ehitamist selliselt, et neil oleks mugav ja ohutu liigelda ka jala, lapsevankriga, jalgrattaga või kergliikuriga. 

Loe lähemalt Eesti Päevalehes: Tallinna teed on halvas seisus. Miks?

Panen siia ühe pildi, millelt näeb Rävala puiestee otsa pärast seda kui kahe reaga puiestee lõppeb. Sõidan sealt tihti rattaga läbi. Suveõhtutel on tegemist kena ja vaikse rohelise piirkonnaga, kus on väärikad vanad puumajad. Loomulikult läbimurdega see idüll saab tugevalt kahjustada. Kusjuures ei saa aru, miks on seda vaja teha. 


3. Liivalaia on ju palju parem mõte!
Kui eesmärk on ühendada Tartu maantee ja Pärnu mnt trammiliinid, siis on selleks minu meelest palju parem mõte trammi lisamine Liivalaia tänavale. Tegin väikese eskiisi, mis seda ideed selgitab 😃

Liiavalaia tänaval on kõvasti laiust, siia mahub kindlasti trammiliin ära ja ka autod. 


Jah, autode olukord läheb mõnevõrra kitsamaks ja kiirused langevad, aga mõtleme korra ka Liivalaia ümbruses olevatele kodudele. See muudaks nende inimeste igapäevase elu linnas palju palju meeldivamaks kui praegusest transiitkoridorist saaks tavaline tore linnatänav, mille keskel on pealegi tramm, mis perspektiivis ei sõida mitte ainult lennujaama, sadama ja kesklinna poole, vaid ka teistesse Tallinna linnaosadesse - Mustamäele, Kristiinesse jne. 

Praegu on sisuliselt tegemist automagistraaliga südalinnas, mis on täitsa ajuvaba ruumikasutus. Panen siin pildi ühest hoonest, mida võis näha ka "Teneti" filmis. 


Liivalaia on täna tänav, mille ääres keegi väga ei jaluta, sest müra on palju ja õhk pole puhas. Kui saaksime selle tänava korda, siis võiks tänavatasandile tulla ka rohkem poode/kohvikuid ja elu. 

Lisaks sellele on Liivalaiast Järvevana tee poole tulemas palju uusi arendusi - Veerenni majad on osaliselt juba valmis, endine vangla ala jne. Sellesse piirkonda tuleb kindlasti inimesi juurde. 

Kokkuvõte

Nii et ma ei saa aru, miks tahetakse läbi murda sealt, kus läbi murda ei ole vaja (Tatari asumist) ning miks ei tehta trammiteed Liivalaia tänavale, kuhu ta sobiks nagu rusikas silmaauku. Ränavala puhul sattub üks võrdlemisi kena tänav, tore asum ja pargialad ohtu - Liivalaia trammiteede ehitusega ning ruumi ümber kujundades saaksime aga probleemse linnasisese kiirtee asemel meeldivama linnatänava ning seda ümbritseva ruumi.

Lisa kommentaar

Email again: